Taxikári proti zákazníkom

Autor: Ján Dinga | 28.9.2015 o 8:15 | (upravené 28.9.2015 o 10:18) Karma článku: 12,18 | Prečítané:  8831x

Dnes o 14tej hodine sa začína štrajk taxikárov, ktorí sa stovkami áut budú snažiť paralyzovať dopravu v hlavnom meste. Hlavnými požiadavkami protestu sú:

  • Zakáz činnosti spoločnosti Uber, ktorá pred mesiacom priniesla na Slovensko systém zdieľanej jazdy.
     
  • Zavedenie regulovaného jazdného.

Prečo teraz, a prečo tieto požiadavky? Uber so svojim príchodom na slovenský trh totiž prostredníctvom svojho biznis modelu znížil ceny jazdného, a ubral tak z klientov aj ziskov klasických taxifiriem. Tie sa pod zámienkou taxikárskych regulácií snažia vylobovať štátny zákaz jeho činnosti.

Uber má pritom pre spotrebiteľa hneď viacero výhod:

  1. Cenu jazdy určuje Uber bez ohľadu na vôľu vodiča, čo vylučuje okrádanie zákazníka. V Bratislave tak skončia 20 eurové taxíky z Hlavnej stanice do centra, predražené taxíky z letiska, či handrkovanie sa za ktorú jazdnú sadzbu ma taxikár odvezie.
     
  2. Platba prebieha výhradne online – odpadá problém s drobnými, resp. s nevôľou niektorých taxikárov vrátiť očakávanú sumu.
     
  3. Lacnejšia a bezpečnejšia jazda – vďaka využívaniu mobilnej aplikácie a konceptu zdieľanej jazdy dokáže Uber ponúkať zákazníkom odvoz za nižšie ceny ako klasický taxík, rating vodiča zo strany zákazníka zároveň garantuje jeho kvalitu (taxikári s nízkym ratingom v Uberi končia – zafajčené taxíky, hlasná hudba, či nepríjemní šoféri sú v Uberi raritou). Pikantné je, že Uber od svojich vodičov – narozdiel od klasických slovenských taxislužieb* – vyžaduje čistý register trestov.

Uber tak vytvára tlak na kvalitu a cenu v stojatých vodách slovenských taxislužieb, ktoré vďaka vysokým vstupným nákladom (testy, osvedčenia, povolenia, zdravotné prehliadky) odrádzali potenciálnych konkurentov od vstupu na taxikársky trh. Uber dokáže vďaka svojmu konceptu tieto prekážky v legislatíve obísť, čo je aj zámienkou požiadavky na jeho zákaz.

Regulácie písané v prehistórii predinternetovej doby tak majú štrajkujúcim taxikárom poslúžiť na presný opak úmyslu, s akým boli písané – namiesto ochrany spotrebiteľa ho zbytočne obmedzia a nanútia mu nežiadané služby.

Logická by preto bola požiadavka nezmyselné regulácie jednoducho zrušiť. Taxikári však o väčšiu konkurenciu nestoja a paradoxne najviac kritizujú hlavnú inováciu, ktorú Uber prináša – taxikára môže robiť po splnení základných kritérií každý človek so slušnou jazdou a vystupovaním (rating), vodičákom a autom.

So zákazom Uberu na Slovensku by boli síce taxikári spokojní, doplatili by však spotrebitelia. Dôkazom, že Únii taxikárov nejde o spotrebiteľov, ale o udržanie si vlastných privilégií, je aj fakt, že okrem zakázania činnosti Uberu požadujú aj zavedenie pevných jazdných sadzieb. To by v praxi znamenalo regulované zvýšenie cien taxikárskych služieb na celom Slovensku. Taxikári zjavne zabúdajú, že prepravné služby sú tu pre zákazníka, a nie naopak.

Najvyšší čas Uber vyskúšať

Reakcia tak na seba nenechala dlho čakať. Na facebooku sa proti požiadavkám taxikárov dôrazne ohradili stovky ľudí, ktorí odmietajú nechať si vziať právo využívať systém zdieľanej jazdy, rovnako ako si nanucovať zastaralé služby klasických taxislužieb, o ktoré strácajú záujem. Na znak nesúhlasu vyjadrili zámer využiť 50% zľavu, ktorú dnes Uber za odvoz počas protestu ponúka. Ak sa ani vám nepozdáva byť nútení využívať nežiadané služby, pridajte sa aj vy. Prvú jazdu (s promo kódom) ponúka Uber úplne zadarmo.

Lobing záujmových skupín ťaží práve z dezorganizovanosti spotrebiteľov, ktorí sa proti nemu nevedia účinne brániť. Dnešok tak nemusí byť len bojom taxikárov proti schopnejšej konkurencii, ale aj bojom spotrebiteľov za právo výberu.

Iniciatívu môžete podporiť tu: https://www.facebook.com/events/1057062897639631/

*Po upozornení v diskusii dopĺňam, že čistý register trestov sa vyžaduje aj od vodičov "klasických" taxislužieb. Za chybu sa ospravedlňujem.

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

PLUS

Kupujúci Japonec? Neexistuje, tvrdia stánkari z vianočných trhov

Strávili sme jeden deň so stánkarmi, aby sme zistili ako vidia návštevníkov spoza svojich pultov.

SVET

Ukradnutú bránu z koncentračného tábora našli v Nórsku

Ukradli ju pred dvoma rokmi z Dachau.

NITRA

Na R1 budú nové odpočívadlá, plánujú ich navzájom prepojiť

Miesta budú určené aj pre kamióny zásobujúce Jaguar.


Už ste čítali?